استجابت دعا دارای شرایط و نیز موانعی است. پیش از بیان آن، مفهوم دعا و مقدمهای را متذکر میشویم:
مفهوم دعا: دعا به معنی "خواندن" است، خواندنی که به صورت نیایش و سرود و ستایش، یا خواستن و طلب و درخواست مَدَد و نصرت و یاوری.
انسان مرتبط با خدا میکوشد از طریق دعا (راز و نیاز و مناجات و عبادت) به خدا نزدیک شود. وقتی با کسی آشنا شدی و ارتباط پیوسته ی شما زمینه اعتماد را فراهم ساخت و از دوستان صمیمی او به شمار آمدی، در هنگام نیاز به خانهاش میروی. شرط دوستی را به جا میآوری و میثاق و محبت را استوار میسازی. او نیزدر را باز میکند و شما را در اندرون پذیرایی مینماید و مورد لطف و عنایت ویژه قرار خواهد داد.
برای استجابت دعا نیز باید شرایطی را مهیا نمود و موانعی را برطرف ساخت. در ذیل به برخی از شرایط و موانع اشاره میشود: <**ادامه مطلب...**>
الف) شرایط استجابت دعا.
1- ارتباط مداوم با خدا در هر حال:
خداوند به پیامبرش دستور میدهد که "نفس خویش را در کمال شکیبایی در هر بامداد و شامگاه به دعا کردن و جلب خشنودی خدا وادار کن".(1)
قرآن کسانی را که فقط در هنگام گرفتاری و مشکلات دعا میکنند، مورد نکوهش قرار داده است: "وقتی به انسان گرفتاری و غمی روی میآورد، ما را در هر حال (خواب و بیداری، نشسته و ایستاده) بخواند و چون گرفتاریش را برطرف کنیم، برود (و از ارتباط خود با خدا از جهت کمیت و کیفیت بکاهد و گاهی قطع نماید، به گونهای که) گویی اصلاً ما را برای گرفتاری که به او رسیده بود، نخوانده است!".(2)
امام صادق (ع) میفرماید: "کسی که پیشدستی در دعا نکند و فقط در وقت نزول بلا دست به دعا بردارد، دعایش در آن وقت مستجاب نگردد و فرشتگان گویند: این آواز را نشناسیم". در روایت دیگری آمده که "به او میگویند: تا امروز کجا بودی؟!".(3)
2- دعا باید از صمیم قلب باشد.
تمام ذرات وجود انسان یک چیزی را بخواهد و طلب کند و دل و زیانش با عمل و رفتارش هماهنگ باشد.
3- اعتماد به خدا و اطمینان به اجابت او:
امام صادق(ع) فرمود: "خدا دعایی را که از دل غافل و بی خبر برخیزد، مستجاب نمیکند پس وقتی دعا کنی، از عمق دل به او روی آور (و دلت را با زبانت همراه گردان) و سپس به اجابت دعایت مطمئن باش".(4)
4 - قطع امید از غیر خدا و امید و اطمینان به خداوند.
امام صادق(ع) فرمود: "هرگاه یکی از شما بخواهد که هر چه از خدا درخواست میکند، خدا به او عطا فرماید، باید از همه مردم ناامید و مأیوس گردد و هیچ امیدی جز به درگاه خدا نداشته باشد".(5)
5- دعا باید در کنار تلاش و تدبیر باشد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: "الداعی بلا عمل کالرامی بلا وتر؛ کسی که دعا میکند و به دنبال آن تلاش و عمل نمیکند، مانند آن است که بی چله کمان تیر میاندازد".(?)
6 - دعا باید با حالت تضرع و دلی شکسته باشد.
امام صادق(ع) فرمود: "هرگاه دلتان شکست، دعا کنید، زیرا دل تا پاک و خالص نشود، شکسته نمیشود".(7)
7- مکان دعا در استجابت تأثیر دارد، مثلاً دعا در حرم امامان (ع) مخصوصاً حرم امام حسین(ع) و کنار خانه خدا به خصوص مقام حضرت ابراهیم(ع) و کنار حجرالاسود.
8- زمان دعا: دعای پنهانی و در تاریکی شب زودتر به اجابت میرسد، مخصوصاً در قنوت یا سجده نماز "وتر" که بعد از خواندن هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع خوانده میشود.(8)
قرآن میفرماید: "پروردگار خود را به حالت تضرع و تذلل و در پنهانی و خفا بخوانید".
دعا در شبهای ماه رمضان و رجب و دهه اول ذیالحجه و غیر آن دعا را به اجابت نزدیک میکند.
9 - توسل به چهارده معصوم(ع) و آنها را بر پایه آیه شریفه "وابتغوا الیه الوسیله" وسیله و شفیع قرار دادن. و ...
به این ترتیب شخص در جاده دعا قرار میگیرد و باید مراقب باشد تا راه دعا را درست بپیماید، و به بیراهه نرود. نشانی راه دعا را ذکر خواهیم کرد.
ب) موانع استجابت دعا:
امام علی(ع) میفرماید: "المعصیة تمنع الاجابة؛(9) گناه مانع اجابت دعا است".
گناهان سه نوع تأثیر منفی در دعا میگذارند:
1 - لذت دعا و مناجات را سلب میکنند.
2- مانع استجابت دعا میشوند.
3 - توفیق دعا کردن یا شرکت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب میکنند.
برخی از گناهان در عدم اجابت دعا تأثیر بیشتر دارند که در ذیل به نمونهای از آنها اشاره میکنیم.
امام سجاد(ع) فرمود: "گناهانی که مانع استجابت دعا میشوند، عبارتند از: بددلی و سوءظن به مؤمنان و کارهای آنان؛ طینت و درونی ناپاک داشتن؛ نفاق و دورویی با برادران و خواهران ایمانی؛ عدم اطمینان به اجابت دعا؛ تأخیر نمازهای واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضیلت) آن که وقت آن بگذرد؛ بدزبانی و فحاشی و اهانت کردن؛ نزدیک نشدن به خدا به وسیله صدقه و کارهای نیک". (10)
نیز فرمود: "از جمله گناهانی که مانع استجابت دعا میگردد، نافرمانی و رنجاندن خاطر پدر و مادر است".(11)
در برخی از روایات، بداخلاقی سبب باز گرداندن دعا معرفی شده است.
چند تذکر:
1- گاهی با وجود تمام شرایط دعا، دعا مستجاب نمیشود، چون به مصلحت ما نیست، یعنی چیزی را طلب میکنیم که به سود ما نیست، اگر چه میپنداریم به نفع ما و خیر است.(12)
2- گاهی دعا مستجاب میشود، ولی از روی مصالحی تحقق عملی آن به تأخیر میافتد، حتی ممکن است تا بیست سال طول بکشد تا محقق گردد.
3- در روایت است خداوند وقتی بندهای را دوست داشته باشد، اجابت دعای او را به تأخیر میاندازد تا بندهاش با او راز و نیاز گوید.
از این رو مؤمنان ثابت قدم هیچ گاه از تکرار دعا مأیوس نمیشوند، بلکه میگویند:
دست از طلب ندارم تا کام من برآید
یا جان رسد به جانان یا جان ز تن درآید.
4- گاهی اجابت دعاها در آخرت به صورت پاداش نمایان می شود و در دنیا خواسته اش بنابر مصالحی داده نمی شود. اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا امید نمی شود. امام صادق(ع) می فرماید: "روز قیامت خداوند متعال می فرماید: ای بنده من! تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی شد، برای آن ثواب و پاداش نیک که می بیند".(13)
از روایات استفاده می شود که هیچ دعایی بی اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد.
امام سجاد(ع) می فرماید: "دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او در آخرت ذخیره می گردد ، یا در دنیا برآورده می شود ، یا بلایی را که می خواست به او برسد، از وی می گرداند".(14)
علاوه بر مطالب یاد شده، همیشه به این نکته توجه داشته باشید که نماز و روزه و دعا و غیره، مطلوبیت ذاتی دارند و فلسفه دعا تنها بر آوردن حوائج به ویژه خواسته های دنیوی نیست، بلکه خود دعا و مناجات با خدا، صرف نظر از اجابت یا عدم اجابت، ارزش دارد و به اصطلاح طلب مهم تر از مطلوب است.(15)
پینوشتها:
1- کهف (18) آیه 28. 2 - یونس (10) آیه 12. 3 - اصول کافى، ج 4، ص 219. 4- بحارالانوار ج 93، ص 305. 5- عدة الداعى، ص 97. 6- عدة الداعى، ص 97. 7- مکارم الاخلاق، ص 315.
8- پیامبر(ص) فرمود: «براى خدا منادى هست که هنگام سحر ندا مىکند: آیا دعا کنندهاى هست تا اجابت نمایم؟ آیا استغفار کنندهاى هست تا مورد بخشش قرار دهم؟ آیا درخواست کنندهاى هست تا به او عطا نمایم؟» رساله «لقاءالله»، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى، ص 119.
9- غررالحکم، ترجمه محمد على انصارى، ج 1، ص 32.
10- معانى الاخبار، ص 271به نقل از کیفرگناه و عواقب آن، سید هاشم رسولى محلاتى.
11- همان، ص 270.
12- قرآن کریم در این مورد مىگوید: «چه بسا چیزى را خوش ندارید، حال آن که خیر و منفعت شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن که شر و ضرر شما در آن است. خدا مىداند، ولى شما نمىدانید». سوره بقره، آیه 216.
1. همان، ص 247. 14. تحف العقول، ص 202. 15. مصباح یزدی، بر درگاه دوست، ص 56.