در جواب این سؤال باید گفت که: ما دو گونه عقل داریم 1 - عقل نظری 2 - عقل عملی. باید دید مراد علی(ع) از آن جمله کدام عقل است:
توضیح عقل نظری و عقل عملی؛ عقل نظری؛ یعنی ادراکات عقلی و فکری و محاسبات مغزی که انسان به واسطه این عقل در علوم مختلف به پیشرفتهایی دیت یافته است. وجود قوه عاقله در انسان ما به الامتیاز انسان از سایر حیوانات و موجودات است؛ یعنی فرق انسان با حیوانات در همینعقل نظری و در قوه تفکر و اندیشیدن است و پیشرفت علوم و تکنیکها در زمینههای مختلف مدیون عقل نظری است.
مردها و زنها در مورد عقل نظری با هم یکسان هستند. همان طور که مردها درس میخوانند پزشک میشوند، مهندس میشوند، فیزیکدان و شیمی دان میشوند، زنان نیز با درس خواندن به این درجات میرسند. شاید بتوان گت تفاوتی از این ظر بین مرد و زن وجود ندارد و فهم درک و استدلال مردان با زنان فرقی ندارد. این گونه عقل را عقل ابرازی مینامند. یعنی عقلی که انسان با او بتواند علوم مختلف را فراگیرد.
عقل عملی؛ اصطلاحاً به آن مدرکاتی میگویند که باید مورد عمل واقع شود؛ یعنی کارهای عاقلانهای که انسان باید انجام دهد و کارهای لهو و لغو و بیهوده را رها کند و انجام ندهد. عقل عملی اقتضا دارد که انسان دروغ نگوید، ظلم نکند، راستگو و عادل باشد، کارهای بیهوده انجام ندهد، به چیزهای کم ارزش به اندازه خودش بها بدهد، نیت، اخلاص در عمل، محبّت، انجام کارهای عاقلانه از کارها و دستورات عقل عملی است.
انسان عاقل به این معنا کارهای سفیهانه انجامنمی دهد و معیار فضیلت انسانی بر انسان دیگر عقل عملی است. گر چه برتری عقل نظری دی یک فرد از نشر دنیوی مایه ارزشمندی او است و ان چه انسان را نزد خدا مقربتر میکند و باعث فضیلت و برتری نزد خدا میشود، عقل عملی است. هر انسانی که به مقتضیات عقلی بشتر عمل کند و از کارهای لغو و بیهوده دوری کند او عاقلتر است.
متأسفانه در بین مردم آن چه از کلمه عقل میفهمند همان عقل نظری است، ولی در اصطلاح آیات و روایات مراد از عقل، عقل عملی است. عقل مقابل جهل و سفاهت است. قرآن و روایات آدمی را که اهل فساد و گناه و کارهای لغو باشد، عاقل نمیداند. با توجه به این توضیح علی(ع) نمیخواهد بفرماید مردها از زنها از نظر فهم و ادراک و عقل نظری بالاترند و بهتر میفهمند، بلکه میخواهد بفرماید غالبا مردها در بخشی از حکمت عملی مانند قضاوت عاقلانهتر و اداره شئون سیاسی، سیاست مدارانهتر عمل میکنند اما غالبا زنها اوهامیتر واحساسیتر عمل میکنند. عقلی که در زن و مرد متفاوت است عقل اجتماعی، یعنی در نحوه مدیریت در مسائ سیاسی و اقتصادی، قضایی و نظامی است. در این بخش نیز اگر زنها جلوتر نباشند، عقبتر نیستند. ضمناً زنها در عقل عملی بهمعنای مدیریت در اداره خانه و تربیت و پاسداری از کودک از مردها جلوتر و کارآمدترند. به همین جهت شأن نزول خطبه در مود جنگ جمل و پیروی از فرماندهی یک زن است.
عقلی که موجب تقرب میباشد همان است که از رسول خدا(ص) درباره نام گذاری آن به این اسم چنین آمده است: عقل چیزی است که انسان به وسیله آن نیرو، غرائز و امیا خود را عقال پای بند میکند.
با استفاده از زن در آیینه جلال و جمال، ص 250 به بعد با تلخیص و اضافات.